Tuesday, December 28, 2010

Nak, Tak nak, Nak, Tak Nak?

A pet. I never dreamt to have one. Sebab tak yakin nak jaga. Takut mati kebuluran. Tak pun takut mati kesunyian.

But one day ada someone nak bagi saya pet. My boy-boy. Saya tak mahu at first the place. Because keeping pet need money. Ya lah. Duit nak bagi makan, kalau dia sakit nak pergi veterinar. Takut tak ada masa nak jaga dan bagi attention sebab saya mungkin akan jadi sangat sibuk semester depan. Saya dah setuju nak jadi anak buah Jannah di bawah Exco Keusahawanan Meltech. Dan syaa dah janji nak study hard sangat. Risau juga. Hmm. :/ Tapi at least pelihara pet buat saya ingatkan rumah. Dan tak merayau sampai lewat malam. Tah-tah ni tujuan boyfriend saya tak. Huh! Suspicious sudah datang. :/

But then, saya tak tahu apa dah jadi pada saya. You know, bila gila saya dah datang. I agreed to keep a pet. Hoho! Dia tanya saya haiwan mana yang saya suka. Saya suka iguana tapi saya tahu tak semua orang boleh terima. Even Danny tanya saya banyak kali kenapa saya suka iguana . Dan saya tahu boy-boy tak mungkin bagi saya bela iguana. My second choice would be a baby cheetah tapi lagi lah orang tak terima. Haha! Saya pun tak tahu nak campak baby cheetah tu kat mana sebab baby cheetah lasak dan perlukan kawasan yang besar. Heeee. So, dia bagi saya pilihan. A tipical one. Hamster or rabbit. I afraid the fact that hamster lahap anak sendiri so I take rabbit. Hehe. Tak pernah bayangkan Syaza dan rabbit. Ok now, you can start imagine it. Dan jangan gelak.




Saya nak sepasang tapi saya tak sanggup jaga kedua-duanya. Saya cadangkan dia ambil satu tapi dia tak mahu jaga. You know, kesian lah haiwan tak ada pasangan. Semua makhluk dicipta berpasangan. Jantan dan betina. Lelaki dan perempuan. Except for gay or lesbian rabbit. Eheh. Dah la kita nak kurung rabbit tu. Tak ada pasangan pulak. Boy-boy kata tunggu rabbit besar dulu, baru bagi pasangan. Yela tu. Entahkan betul entahkan tak. Wekk! Maybe saya akan ambil dua-dua sekali. Yes. Bagi dua-duanya bermadu kasih. Jangan rabbit tu kahwin muda sudah. Hehehe. Itu pun kalau dia sanggup nak bagi dua rabbit. A’ah kan? Takkan nak bagi dua. Banyak pula duit nak bagi dua rabbit. Hmm. Pening la pula! Kalau boy-boy sanggup nak spend 70 – 100 ringgit nak beli dua rabbit and a cage tak apa juga. Heee.


Ok-ok. Chill Syaza chill. Just pray boy-boy nak bagi sepasang rabbit. Tak pun cancel saja. Habis cerita. :)

Lepas tu, ada satu lagi hal. Dia nak bagi saya satu tanggungjawab. Habis tu dia? Amboi! Tak aci! Saya cakap dia kena bagi nafkah kat rabbit tu. Hehe. Bijak tak? Ngeee. So, dia suruh estimate berapa banyak rabbit tu makan sebulan. So, saya tanya rabbit expert. Pika! Pika cakap bagi rabbit makan makanan kucing setiap hari. 2 hingga 3 minggu sekali bagi rabbit makan carrot. Ok pika! Ay-ay captain. Tapi berapa semuanya sebulan? Hmm. Tak tahu la pula! Pening lagi! Aiyark! Die! Ok. Let me feed the rabbit for the first month. Tengok berapa ringgit rabbit makan sebulan. Bijak-bijak. :)Lepas tu tuntut nafkah rabbit. Yes! Yes!

Ok. Da settle. Now, hopefully dapat dua rabbit. Or no rabbit. Then, kalau dah dapat I hope that I will be a good mummy. And boy-boy tak lupa bagi nafkah. Heee. Dan, lagi satu. perasaaan saya 50-50 kalau dapat dan tak dapat. Jadi, sama saja. :)

Itu sahaja. Terima kasih.

Written on December 25, 2010.
Hour 1500.

2 comments:

Judiene said...

Hahaha.
Pandai ko tanye Pika kan.
She's the Queen of Pet Keeper.
Hahaha.
Anyway, good luck with the pet.
It need to be bathed once in a week.

:)

Syaza Syahira said...

hehe.
rasanya tak dapat kot..
it would be hard to keep em..
:)