Friday, December 10, 2010

The Unwanted Favourite.

Bulimia Nervosa. Is an eating disorder. Di mana seseorang makan dengan banyak kerana keinginan, kemudian the person is feeling guilty and ashamed and shall then purge all the eaten foods out of the body unnaturally (laxatives, vommiting, diuretics, vigorous exercise etc).

I used to think of doing it. That's why I don't mock people who did this. However, I will never approve such deed.


I often think of doing it. And you know why? Because, hell yes, I love to eat. Really, really love to eat. And I tend to binge (Ooopsy! Eheh). It was OK when I was in my secondary school because my metabolism at that time is very loyal to me. You know, I can maintain my 50 kgs even though I eat up to 5 plate of rice for each meal (Gila kan?Kesian usus saya. Hmm). But then I realize, when I am getting 'younger', the condition is not the same anymore. I easily gain my weight if I eat out of control. And then, mulalah my body starting to be out of shape. I let people judge me and then I take the judgement seriously in a far from the positive way (Haih! -_-'). Muntahkan makanan yg saya cintai.

Saya rasa saya bertuah kerana saya berfikir sebelum saya ber-'bulimia' (Alhamdulillah! Thanks Allah for the most amazing thing ever invented - the brain :) ). You know, bulimia banyak negatif dari positifnya. OK, let's see.
1. Saya pernah terbaca ('ter' la kan, kat mana tah) bulimia tak akan turunkan berat badan. Just maintain your body weight. Lagi tak best berat badan jadi cam roller coaster pun ada. Turun naik turun naik. Susah hati tahu.

2. Bulimia akan hanya buat badan kita kekurangan air. Then, dapat la pulak bibir merekah dan kulit kering di mana sume ni sangat lah tak cantik bagi perempuan. Kan lagi teruk tu. Kalau minum/makan dan buang kan sia-sia namanya.

3. Badan kita akan buat aktiviti tu macam habit like kita oozing gaster juice after makan. Macam ni, kalau kita selalu vomit dengan sengaja after lunch, lama-lama badan kita akan treat aktiviti tu sebagai rutin. So, kalaupun kita tak nak muntahkan makanan tu selepas kita makan lunch, we will still muntahkan. Maknanya, anda dah sakit. Tahniah! ^^

4. Gastrointestinal tract kita juga menderita. Sebab - kena paksa. Kesian. Esophogus will be inflamed. Altered bowel  habit etc. Kesian badan kita. Hmm. And again, anda sakit. Tahniah! ^^

5. Banyak org miskin yang tak diberi rezeki oleh Allah untuk makan. Tapi Allah bagi kita rezeki tu. Bertuah kan kita? Tapi kita buang pula. Dari bertuah jadi kawan syaitan pula. Magic! Ada orang pula lumpuh. Tak dapat makan apa yang dia orang nak. Ada orang lain ada penyakit. Mesti pantang, kata doktor. Kita yang sihat pula nak jadi tak sihat. Apa daaa..

Saya tahu ini susah bagi sesetengah orang. Tapi please. Excuses are totally sick. Find something else that quench your need to be loved. Kalau dicari pasti dapat. Dulu, saya rasa diet tu susah (even now..). Exercise pun. But now, I love to jog (walaupun kadang2 sangat malas..heheh). Saya suka bila saya lari-lari. Tak ada apa yang saya dengar selain degupan jantung saya. Seronok tahu! Berenang pun macam tu. Best! Tak ada apa yang saya dengar selain degupan jantung saya. Tak ada bunyi suara orang lain dari bunyi jantung saya. Kedengaran silly kan? Tapi saya suka. ^^ Inspiring sungguh jantungku ini!

Lagi. Ahaa! Saya pergi internship di Hospital Muar. Ada doktor perempuan di department saya cakap berat saya dah cun. Dia kata saya risau tak bertempat. Dia kata, "You are fine actually. Build up some muscle is enough. Bukan sampai berketul-ketul tahu. Jangan bagi badan nampak lembik jer cukup". Wah! Terima kasih Doktor! :D

Lagi. Kawan saya. Saya suka dia. Dia suka dengan apa yang dia ada walaupun dia 'cute'. Dia bersyukur untuk semuanya. Dia kata, "I love when you smile because you have a nice smile. And when you're not worry and then you will smile. So, jangan risau sangat lah. Kita tak dicipta untuk orang yang tak puas hati dengan kita. Kita diciptakan untuk Allah. Kan?". Wah lagi! Terima kasih Kawan! :D

So, moral of the repekan is channel your needs in a way that will not harm yourself. Hargailah diri kamu. Ambil teguran secara positif.

2 comments:

Queen of Pirus said...

sama mcm mak anjang. lunch meal boleh > 3 jenis...no worries to eat alot time tu..but after giving birth to daniel metabolisme sudah slow & tak boleh makan byk2 lagi...uhuhuhuhuuuu.

Syaza Syahira said...

haha..
ira xpyh tunggu da bersalin.
time diploma da start da mkn x turun2..
sbb dok mkn je..
at least time kat skola menengah tu ira ade la jln kaki jaoh2..kuar jgk la bergelen2 peluh..
:)