Wednesday, January 5, 2011

Nombor dalam kotak kecil = Sudoku-kun!

Saya tahu ramai lagi yang tak pandai selesaikan Sudoku. Saya pun ambil masa sampai umur 18, or maybe 19 (Alah. Umur berapa-berapa je lah.) untuk tahu macam mana nak selesaikan Sudoku walaupun saya sudah tanya ramai orang pasal ni. Saya mula tahu pasal Sudoku bila kawan sekelas saya (Masa di tingkatan 5..kot. ) kusyuk buat Sudoku dalam kelas. Lepas tu, saya tanya dia macam mana nak main Sudoku. He said, just isi nombor dari 1 sampai 9 vertically, horizontally and small boxes yang dalam Sudoku tu. And I just said: oh, OK  (sambil tersengih-sengih macam kerang busuk).  Rasa macam nak tanya lagi sebab tak faham tapi budak tu dah buat muka ala-ala ‘I’m-busy-I’m-busy-and-please-go-away’ face. So, I just let it go. I bet it is a game that was created specially for geniuses like him.

Lepas tu, masa diploma, saya ada seorang kawan serumah yang suka main Sudoku juga. And again, saya menyemak dekat dia. Ask the same question. And she told me the same answer but this time, dengan muka ala-ala mesra. Then saya pinjam buku Sudoku dia. Buat tenung-tenungan. Mana tahu dapat idea macam mana nak main Sudoku ni. Wallah! Dapat! Rupa-rupanya kacang kuda saja (Ceh! Macam berlagak pula kan? Hehehe.).

Sudoku ada dua jenis (yang saya tahu la kan). Sejarah Sudoku? Oh! Google sendiri OK :) . 6x6 dan 9x9. Rupa yang 6x6 macam ni.

Dalam kotak besar ni ada 36 kotak, right? And bahagi lagi kepada 6 kotak to create a group of 6 small-small boxes of numbers (I wish I could stick my finger out of this entry so that I can show you which are the boxes). And now, welcome to Sudoku World peeps!

Siapa yang berminat nak belajar macam mana nak main Sudoku are most welcome to read further. Yang tak nak tu boleh explore entry lain dalam blog ni. Arigato!

How to complete Sudoku (6x6) guna cara Syaza
*Tak tahu nama kaedah pe tah ni. Tapi kaedah ni memang ada namanya dan saya guna kaedah ni sejak azali lagi. Kalau nak tahu juga namanya, Google sendiri.
*Let’s learn with 6x6 sudoku OK? Easier.
1. Ada 3 cara nak tengok susunan nombor pada kotak-kotak Sudoku ni.

Tengok susunan nombor secara menegak.
Tengok susunan nombor secara melintang.
Tengok susunan nombor dalam kotak grup kecil.

2. Isi nombor yang kena kidnap tu dalam kotak yang kosong. Pastikan nombor yang diisi tu tak berulang vertically, horizontally and dalam grup of 6 numbers tu.

3. Let’s try one.
From 1 to 6, nombor apa yang tak ada? My little brother says number 3.

4.  Sekarang try menegak pula.
Danny says nombor 1 yang kena kidnap. So, kita bubuh nombor  1 dalam tu.

5. Sekarang, let’s try yang dalam group of 6 pula.
Wie kata nombor 1 yang MIA dari kotak tu. So, kita letak nombor 1.

6.  OK. Rupanya macam ni dah.

7. Isi kotak-kotak yang lain guna cara yang sama satu per satu.

8. Siap! Hoho!

p/s: Sudoku 9x9 pun guna cara ni juga. Senang kan?
Itu sahaja. Terima kasih.
Answer:

1 comment:

Anonymous said...

10q....br try sudoku kat harian metro. Akhirnya pandai jgak... ( suka...suka...suka...)